
Analizując rejestracje poszczególnych grup wyraźnie widać, że największe straty w Polsce poniosły naczepy transportowe wykorzystywane w ruchu dalekobieżnym: kurtynowe (7 569 szt., -42,1% rok do roku) oraz furgony i chłodnie (3 445 szt., -37,7% r/r). To one zaważyły na ostatecznych wynikach sprzedaży, ponieważ tradycyjnie mają w niej największy udział. Lepiej radziły sobie wywrotki (3 477 szt., -9,4% r/r), czy cysterny (621 szt., -17,7% r/r), chociaż wyniki rejestracji nie oddają realnej sytuacji w tych segmentach. Tam również panuje duży kryzys, ale jest on maskowany, szczególnie w przypadku cystern, przez długi czas produkcji i realizację w roku ubiegłym zamówień sprzed dwóch lat. W statystykach widać zmianę tradycyjnej kolejności producentów. Na drugie miejsce wskoczył Wielton, posiadający zdywersyfikowaną ofertę, który wyprzedził Krone, którego oferta jest oparta w większości na naczepach do transportu dalekobieżnego. Zaskakiwać może duży wzrost sprzedaży i udziału w rynku marki Kögel, ale jest to efekt agresywnej polityki rabatowej importera.
Oddzielną kategorię naczep stanowią cysterny. Pod koniec 2024 i na początku 2025 roku dało się zaobserwować skrajnie różne trendy na tym rynku. Najlepiej radzą sobie silosy z dolnym wysypem (samonośne) kojarzone z transportem cementu. Ich wartości zaczęły wyraźnie rosnąć, a oferta na rynku wtórnym mocno się skurczyła. Z kolei silosy z wywrotem, służące do transportu między innymi mąki, wyraźnie staniały. Popularne cysterny paliwowe nie cieszą się zainteresowaniem od czasu wygaśnięcia popytu ze strony przewoźników ukraińskich 2-3 lata temu. Jednak największe spadki notują cysterny gazowe, które w sporych ilościach pojawiły się w ofertach. 15-20-procentowa obniżka wartości w ciągu czterech miesięcy jest niespotykana, ale może być wywołana wprowadzeniem embarga na import LPG z Rosji. Prawdopodobnie zablokowało to działanie firm zajmujących się transportem gazu. Duże spadki notują także tradycyjnie stabilne wartości naczep spożywczych, a szczególnie chemicznych. To może świadczyć o problemach ekonomicznych i gospodarczych firm wykorzystujących środki transportowane przez nie.
Wszystkie prawa zastrzeżone. Reprodukcja bez zgody Expertdata Sp. z o.o. zabroniona. Pełna wersja analizy dostępna do pobrania po zalogowaniu. Pobierz przykładową analizę w celu zapoznania się z treścią i danymi.