Nowe samochody ciężarowe
Do sierpnia włącznie zarejestrowano w Polsce 18 975 szt. samochodów ciężarowych, wśród których było 13 693 szt. ciągników siodłowych. Oznacza to skumulowane wyniki bardzo zbliżone do 2024 roku: +0,2 oraz +3,8% r/r. Jednak w porównaniu do sierpnia 2024 poziom rejestracji jest znacznie lepszy: +26,8% oraz +58% (źródło: PZPM). Może to oznaczać stopniowy powrót koniunktury na rynku samochodów ciężarowych w Polsce. Na największych rynkach w Europie Zachodniej nadal panuje kryzys. Skumulowane rejestracje nowych ciężarówek w Niemczech spadły o 23%, a we Francji o 17% r/r (źródło: VDA, PFA). Problemy ekonomiczne odbijają się tam wyraźnie na wynikach sprzedaży. Na tym tle polski rynek wygląda wyjątkowo pozytywnie.
Używane samochody ciężarowe
Ciągniki siodłowe sprzedają się nadal w wolnym tempie, chociaż zależy ono od ceny, wieku i stanu pojazdu. Zauważalny jest stabilny od kilku miesięcy popyt na najmłodsze samochody z niskimi przebiegami. Osiągają dosyć wysokie wartości, jak na obecną sytuację rynkową. Być może jest to pierwszy od ponad dwóch lat sygnał powrotu popytu na transport w Polsce. Trzeba także pamiętać, że producenci środków transportu mocno ograniczyli produkcję w ostatnim czasie i długi czas oczekiwania na nowe pojazdy wspomaga popyt na młodsze samochody używane.
Starsze ciągniki stanowią problem ze względu na brak źródła sprzedaży i eksportu za granicę. Kierunek wschodni został całkowicie zablokowany ze względu na sankcje wobec Rosji. W tej sytuacji ich wartości są wyjątkowo niskie. Optymistycznym sygnałem jest niezależne od wieku wyraźne zwolnienie tempa spadku wartości w trzecim kwartale roku. Przyczyną może być tradycyjnie niska aktywność firm transportowych w okresie wakacji, ale także powolny wzrost zainteresowania pojazdami używanymi.
Stoki używanych samochodów ciężarowych
Na rynku wtórnym zauważalny jest znaczący spadek ilości ofert na używane ciągniki siodłowe. Rok do roku wyniósł on aż 16%. Nie jest to związane z większymi zakupami, ale wejściem na rynek samochodów z pierwszej fazy pandemii. Ograniczone rejestracje w tamtym okresie naturalnie zmniejszyły aktualną podaż. Taka sytuacja może wspomagać utrzymanie wartości pojazdów używanych w najbliższym czasie.
Wszystkie prawa zastrzeżone. Reprodukcja bez zgody Expertdata Sp. z o.o. zabroniona. Pełna wersja analizy dostępna do pobrania po zalogowaniu. Pobierz przykładową analizę w celu zapoznania się z treścią i danymi.

