Organizacja ACEA opublikowała kwartalne dane dotyczące rejestracji samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej:
- 225 483 szt. w 2025 vs. 249 844 szt. w 2024, co oznacza spadek rejestracji o 9,8% r/r
- elektryczne samochody ciężarowe: 8 583 szt. w 2025 vs. 5 205 szt. w 2024, co oznacza wzrost o 64,9% r/r
- Liderzy wzrostów: Litwa (+81,6%), Estonia (+8,4%) oraz Dania (+5,9%)
- Liderzy spadków: Grecja (-36,1%), Holandia (-27,5%) oraz Austria (-18,2%)
- Największe rynki: Niemcy (57 434 szt., -17,9%), Francja (33 222 szt., -13,4%), Polska (21 695 szt., +3,4%), Hiszpania (20 927 szt., -7,9%), Włochy (20 823 szt., -8%)
Statystyki wskazują na kontynuację trendu spadkowego rejestracji ciężarówek w Unii Europejskiej i nawet względnie stabilna sytuacja w Polsce nie jest w stanie tego zmienić. Po 3 kwartałach 2025 roku spadek wynosi 9,8% r/r, który jednak zmniejszył się w stosunku do poprzedniego kwartału, z 15,4%.
Rejestracje nowych naczep wykazują poprawę na większości największych rynków w Unii Europejskiej w stosunku do roku ubiegłego (do września włącznie): w Polsce +8,3%, we Włoszech +13,1% a w Hiszpanii +14,9%. Jedynie Niemcy wykazują dużą stratę -13,2%, chociaż i ona zmniejsza się w czasie (dane: Expertdata na podstawie VDA i statystyk organizacji branżowych).
Pomimo wyraźnie ujemnych wyników w samochodach ciężarowych sytuacja powoli zaczyna się stabilizować. Świadczą o tym zmniejszające się straty z miesiąca na miesiąc i pozytywne wyniki rejestracji naczep. Nie oznacza to jednak końca kłopotów branży transportowej i powrotu do zakupów. Na to trzeba jeszcze poczekać. Więcej szczegółów tutaj.

