Rejestracje nowych samochodów ciężarowych i naczep w 1. połowie 2025 roku w Unii Europejskiej

Organizacja ACEA opublikowała właśnie kwartalne dane dotyczące rejestracji samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej:

  • 155 367 szt. H1/2025 vs. 183 668 szt. H1/2024, co oznacza spadek rejestracji o 15,4%
  • Liderzy spadków: Grecja (-44%), Holandia (-30,2%), Niemcy (-27,5%), Austria (-25,3%) i Finlandia (-23,2%)
  • Liderzy wzrostów: Litwa (+113,6%), Dania (+10,1%), Estonia (+8,4%) i Luksemburg (+4,6%), które są jednymi krajami ze wzrostem rejestracji
  • Największe rynki: Niemcy (-30,2%), Francja (-18,8%), Włochy (-13,3%), Hiszpania (-13,6%), Polska (-3,3%)
  • Polska: 15 022 szt. H1/2025 vs. 15 541 szt. H1/2024, czyli -3,3%

Statystyki wskazują na pogorszenie się sytuacji w branży transportowej w Unii Europejskiej. Poza kilkoma rynkami dominują poważne spadki rejestracji nowych samochodów ciężarowych, dające w sumie wynik gorszy o 15,4% rok do roku po 1. połowie.

Rynek naczep zachowuje się odrobinę bardziej stabilnie. Wyniki do czerwca włącznie wskazują na poprawę wyników rejestracji na dużych rynkach w Polsce (+4,1% rok do roku), Włoszech (+9,7% r/r) oraz Hiszpanii (+2% r/r). Natomiast w Niemczech, na największym rynku w Europie, notowany jest spadek aż o 21,1% r/r (dane: Expertdata na podstawie VDA i statystyk organizacji branżowych).

Na razie trudno przewidzieć zmianę trendu w sprzedaży ciężarówek i naczep na koniec 2025 roku. Dynamika pozytywnych wyników rejestracji naczep wyraźnie słabnie z miesiąca na miesiąc. Rynek wtórny również nie wykazuje pozytywnych zmian popytu, na którym nie widać stabilizacji wartości rynkowych.

Podziel się
FacebookLinkedIn