
Organizacja ACEA opublikowała właśnie kwartalne dane dotyczące rejestracji samochodów ciężarowych w Unii Europejskiej:
- 72 941 szt. Q1/2025 vs. 86 824 szt. Q1/2024, co oznacza spadek rejestracji o 16%
- Liderzy spadków: Holandia (-76,5%), Estonia (-54,3%), Litwa (-30%), Słowacja (-29,1%), Slownie (-29,1%)
- Liderzy wzrostów: Hiszpania (+12,6%), Belgia (+11,2%), Finlandia (+10,2%), Węgry (+3,3%), Luksemburg (+3,1%)
- Największe rynki oprócz Hiszpanii i Polski zaliczają spadki: Niemcy (-10,7%), Francja (-10,7%), Włochy (-15,2%)
- Polska: 16 288 szt. Q1/2025 vs. 16 127 szt. Q1/2024, czyli +1%
Statystyki wskazują na pogorszenie się sytuacji w branży transportowej w Unii Europejskiej. Poza nielicznymi rynkami dominują poważne spadki rejestracji nowych samochodów ciężarowych, dających w sumie wynik gorszy o 16% rok do roku po 1. kwartale. Należy przy tym pamiętać, że ubiegłoroczny wynik był również słaby.
Rynek naczep zachowuje się odrobinę bardziej stabilnie. Wyniki do marca włącznie wskazują na poprawę wyników rejestracji na dużych rynkach w Polsce (+10,3% rok do roku), Włoszech (+6% r/r) oraz Hiszpanii (+0,3% r/r). Natomiast w Niemczech, na największym rynku w Europie, notowany jest spadek aż o 26% r/r (dane: Expertdata na podstawie VDA i statystyk organizacji branżowych). Tutaj również wyniki ubiegłoroczne były niskie.
Na razie trudno przewidzieć wzrost sprzedaży ciężarówek i naczep na koniec 2025 roku. Dobra koniunktura w Hiszpanii, czy Polsce nie powstrzyma trendu spadkowego. Zobaczymy również, jak długo utrzymywać się będą pozytywne wyniki w Polsce. Rynek wtórny nie wykazuje wyraźnego wzrostu popytu, co zazwyczaj jest pierwszym sygnałem zmian (więcej tutaj).