Nowe długości zestawów drogowych w Szwecji

15 kwietnia 2025 roku w Szwecji zaczynają obowiązywać nowe dopuszczalne długości zestawów drogowych. Celem jest zwiększenie efektywności i obniżenie kosztów transportu kołowego na wybranych drogach.

Szwecja od lat przoduje w rozwiązaniach dla zestawów drogowych. Od dawna dopuszcza długość 25,25m, która w krajach Unii Europejskiej dopiero jest rozważana. Tym razem Szwedzka Agencja Transportu zgodnie z regulacją TSFS 2025:17 postanowiła zwiększyć dopuszczalną długość zestawów do 34,5m. Wiąże się to z wieloma możliwymi kombinacjami samochód ciężarowy/ciągnik siodłowy – przyczepa/naczepa:

  • Zestaw nordycki o długości ok. 27m (samochód ciężarowy do 12m + naczepa do 13,65m),
  • A-double (ciągnk siodłowy + naczepa + wózek dolly + naczepa)
  • AB-double (samochód ciężarowy + wózek dolly + naczepa)
  • B-double (ciągnik siodłowy + naczepa pośrednia typu link z siodłem + naczepa)
  • C-double (samochód ciężarowy + przyczepa centralnoosiowa + przyczepa centralnoosiowa, maksymalna wysokość pojazdów 4m)

Wszystkie zestawy muszą spełniać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i być wyposażone w ABS oraz automatyczną aktywację układu hamulcowego przy niskich prędkościach. Oprócz tego pojazdy o minimum trzech osiach muszą posiadać system stabilizacji toru jazdy, a kierowca musi mieć widoczność na prawą stronę zestawu z kabiny. Przy prędkościach powyżej 40 km/h skrętne mogą być tylko przednie osie pojazdu ciągnącego, natomiast niektóre osie naczep muszą być aktywnie lub pasywnie skrętne przy niższych prędkościach (poniżej 30 km/h), aby poprawić zwrotność zestawu. Wprowadzono również dedykowane oznaczenia zestawów dłuższych, niż 25,25m. Jednocześnie zwiększono dopuszczalną prędkość dla zestawów złożonych z dwóch przyczep/naczep do 80 km/h w określonych warunkach.

Zwiększenie długości zestawów to ciekawy sposób na podniesienie efektywności transportu, ale może się to odbywać tylko w określonych warunkach drogowych – na wybranych trasach i z określoną infrastrukturą. Długie zestawy posiadają ograniczoną zwrotność, a także wymuszają stosowanie mocnych silników w pojazdach holujących. Trudniej je również wyprzedzić, co powoduje zmiany w natężeniu ruchu.

Szwecja nie jest jedynym krajem, który zatwierdził stosowanie długich zestawów przekraczających standardowe 16,5m (ciągnik siodłowy + naczepa) i 18,75m (samochód ciężarowy + przyczepa). Zrobiły to również Dania oraz Hiszpania.

Podziel się
FacebookLinkedIn